Rabu, Mac 31, 2010

Sheikh Taha Rayyan: guruku murabbiku

Beberapa waktu yang lalu, saya tidak merasa selesa setelah memulakan bicara mengenai maulana sheikh taha rayyan yang tidak berkesudahan. Kini saya cuba –insyaAllah- menyudahinya. Ia kini bagaikan tanggungjawab seorang murid kepada gurunya.

Sejak awal lagi, saya memilih maulana taha rayyan kerana beberapa sebab. Saya ada beberapa guru di sana. Antaranya mempunyai nama besar dalam bidang ilmu. Tapi maulana sheikh taha rayyan lain sedikit. Beliau salah seorang calon mufti mesir setelah dr. ahmad tayyib. Tapi beliau menolaknya kerana menjaga agamanya.

Semua orang tahu bahawa jawatan agama di mesir terdedah kepada banyak cabaran. Terutama dari pihak pemerintah. Ini kerana mesir walaupun dari satu sudut, cenderung kepada komunis dalam sekular, tapi akar umbinya masih terikat dengan agama. Jesteru, sebarang tindakan dengan sokongan agama akan mengambil tempat di hati rakyatnya. Ini berlaku sejak dahulu lagi. Sheikh al maraghi, bekas reaktor al azhar pernah diminta raja faruq untuk menghalalkan bekas isterinya yang ditalak tiga. Padahal dia si diktator yang boleh buat apa saja. Namun, iman sheikh al azhar telah menyelamatkannya. Baru-baru ini, sheikh al azhar (artikel ini sblm beliau meninggal dunia) telah menghalalkan tembok besi yang dibina pemerintah mesir di sempadan mesir-gaza. Ia dibuat atas nama majma’ buhuth islami. Banyak cakap-cakap di sebalik penghalalan ini. Allah sahaja yang maha mengetahui.

Setelah maulana ali jumaah dilantik mufti selepas dr. ahmad taiyyib, beliau telah diserang teruk oleh media masa. Saya pernah mendengar dari mulutnya sendiri, hanya satu akhbar yang menyebelahinya. Rasanya liwa’ islami. Berbelas akhbar lain hanya tahu menebar fitnah dan kekeliruan. Orang baik susah hidup di sana. Dr. nasr farid jatuh juga kerana akhbar. Disebalik banyak juga kontrovasi sebalik keputusan mufti ali jumaah, saya berharap Allah menjaga maulana dr ali jumaah dari ujian dunia mufti. Dalam sejarah umat islam, tidak sedikit yang ditajrih kerana hubungannya dengan umara.

Sheikh taha rayyan juga seorang yang amat tawaduk. Rumahnya sangat jauh. Tapi beliau berusaha seorang diri menaiki teksi memenuhi hasrat penuntut ilmu di sekeliling al azhar hampir setiap hari. Beliau bukannya muda lagi. Tapi semangat ‘memberi’ pada dirinya mengalahi orang muda. Ini dan beberapa faktor lain lagi yang meletakkannya di senarai paling atas untuk dimuatkan di ruang yang terbatas ini.

Kelas pengajian kitab muwatta’ imam malik kendaliannya merupakan pengajiannya yang paling saya minati. Ini selepas pengajiannya kitab subulus salam digugurkan tanpa berita. Selain kami pengikut mazhab syafie, tentunya kelas ini tumpuan pelajar mazhab maliki. Di sini juga saya telah berkenalan dengan beberapa rakan istimewa dari mazhab maliki. Antaranya sheikh Husain dari francis dan sheikh syarif dari afrika tengah.

maulana al sheikh di madyafah ismail al adawi
Kelas ini berlangsung di tempat yang dikenali sebagai madyafah. Ia wakaf sheikh ismail sadiq al ‘adawi kepada penuntut ilmu. Sheikh ismail salah seorang imam jami’ al azhar berketurunan saidina umar r.a. Tempat ini dibina di salah sebuah lorong yang bertentangan dengan pintu masuk university al azhar, khas kepada penuntut ilmu menghadiri kelas-kelas pengajian. Sekarang ia dijaga dengan baik oleh anaknya. Kami ketika pengajian dilayan seperti tetamu. Dijamu air dan sedikit snek semasa pengajian. Jasa sheikh ismail al adawi dan keluarga sentiasa dihargai dan dingati oleh sheikh taha rayyan dalam setiap doa penutup. Dan kami turut mengaminkan. Memang patutpun, tidak banyak yang berhati mulia seperti mereka.

Salah satu perkara yang sering mengamit ingatan mengenai kelas ini ialah muqaddimahnnya. Muqaddimahnya sama sahaja tapi cukup bermakna. Sheikh setiap kali kelas akan berkata selepas selawat dan salam kepada junjungan besar nabi s.a.w;

قال رسول الله صلى الله عليه وسلم: من يرد الله به خيرا يفقهه في الدين. فقد فقّه الله في دينه امامنا مالكاً فاخرج لنا من هذا الدين اطيب الثمرات. ومن اطيب هذه الثمرات هذا الكتاب الجليل المسمى بمؤطاء امام مالك. نرجو الله سبحانه وتعالى ان ينفعنا به كما نفع به اسلافنا....اقراء يا بيب.

Aduh! Teringatnya…ibarat terakhir dari muqaddimah ialah isyarat dari sheikh kepada muqri’ memulakan bacaan. Kebanyakan system pengajian di sana menggunakan seorang muqri’ yang terpilih dikalangan pelajar, membaca satu petikan kemudian al sheikh mensyarahkan apa yang ingin diperkatakan. Sekiranya tidak, muqri’ tadi akan terus membaca. Begitulah dari awal kitab hingga akhir.

Muqri’ pengajian muwatta’ pada awalnya beberapa orang pelajar Libya. Sejak kedatangan syarif, beliau mengambil alih tugas ini. Si syarif ini nama asalnya Abdullah hijru. Berasal dari afrika tengah. Umurnya muda setahun dari saya. Tapi dia symbol kepada pengajian pondok di benua afrika yang mementingkan hafalan. Ciri pengajian pondok afrika ini telah menarik perhatian ramai orang. Cukuplah untuk pembaca mengetahui bahawa sheikh hamzah yusuf yang terkenal di Amerika merupakan lulusannya. Beliau telah menempuhi ranjau yang hanya kita dengar dalam kisah-kisah ulama terdahulu semata-mata untuk menuntut dengan al allamah murabit hajj di pasentrennya. Yang menarik sheikh hamzah ke sana ialah ciri hafalan ini. ceritanya di sini. mesti baca. ia memperkenalkan etnik ilmu yang masih kekal dengan ciri tradisional. 

Kami memanggilnya syarif kerana dia berketurunan rasulAllah s.a.w. keluarganya adalah keluarga ilmu. Beliau datang ke azhar dengan quran dan muwatta’ tersemat di dadanya. Ini belum dikira maklumat-maklumat lain seperti kata-kata ulama, syair dan matan-matan ilmu yang sentiasa bermain di bibir. Walaupun kami berkawan, tapi dalam mazhab ‘’bermusuh”. Ada sahaja perkara yang diperdebatkan. Lain kali ceritanya.

Setelah sembilan tahun kelas muwatta’ bermula, akhirnya pada 6/7/2008 kitab tersebut dikhatamkan. Yang menyedihkan, saya tidak sempat dengan hari bersejarah itu sebagaimana juga dengan hari permulaannya. Namun, saya berdoa agar diberi kesempatan bertandang di ‘majlis’ tuan pengarangnya nanti. Amiin…

Seperti yang saya isyaratkan sebelum ini, maulana al sheikh juga mempunyai kelas dalam syarahan kitab subulus salam. Ia diadakan di anjung atrak. Di masjid al azhar dahulunya terdapat ruangan-ruangan khusus kepada beberapa kumpulan ‘etnik’. Ada ruangan untuk pelajar dari syam, dari turki bahkan dari indonesia. Semuanya dinamakan ruwaq. Ruwaq atrak adalah untuk pelajar dari turki ke azhar mempelajari ilmu agama. Bahkan dikatakan di tingkat atas masjid al azhar terdapat asrama pelajar. Begitulah masjid al azhar dahulu. Kini ia tinggal kenangan. Bahkan ruwaq(anjung) indonesia sekarang ini telah menjadi pos polis. Siapa yang melalui belakang masjid azhar, tengok-tengoklah dinding masjid yang dekat dengan pos polis. Pasti akan jumpa perkataan ruwaq indonisi tertulis dengan habuk meliputinya. Tapi awas, jangan sampai tertangkap plak! Sapa tak kenal polis mesir…

Pengajian subulus salam berlangsung beberapa tahun. Agaknya seusia kelas muwatta’. Tapi ia terbantut beberapa kali. Kitab tersebut sempat saya dengar jilid 3 dan sedikit dari jilid 4, kemudian hilang tanpa berita. Tak tahulah kisahnya sekarang. Sekiranya sheikh menyambungnya tentu mengambil masa tidak lama. Kitab tu memangnya 4 jilid sahaja. Sebagai seorang yang berlatarbelakangkan perbandingan mazhab dan fiqh maliki, sememangnya kitab ini amat sesuai. Beberapa kali saya mendengar tuan sheikh membetulkan nukilan-nukilan mazhab yang dimuatkan. Bukan sahaja mengenai mazhab maliki, bahkan mazhab lain juga tidak terlepas dari pandangan beliau.

Kelas lain bawah kendalian beliau ialah syarahan kitab fiqh maliki. Saya tidak tahu banyak mengenainya. Sepertimana yang saya sebut, saya pernah hadir sekali sahaja. Itupun kerana syarif mengajak. Katanya, sheikh buat jamuan makan!!

Kelas ini dianjurkan di masjid dirdir terletak dalam lorong-lorong belakang masjid al azhar. Lorong-lorong ini jangan cuba-cuba terokai kalau tanpa teman. Takut-takut tak jumpa jalan keluar!

Nama masjid sempena makam imam dirdir yang berada di dalamnya. Ia terletak di belakang kiblat. Imam dirdir merupakan tuan kitab yang disyarah oleh maulana. Mungkin kerana ingin mengambil berkat ia diadakan disitu. Imam masjid salah seorang dari anak murid maulana ali jumaah, sheikh imad dirdir. Begitulah nama glamornya.

Kelas lain yang saya hadir ialah kelas nailul autar. Ia dibuat setiap rabu antara maghrib isya’ di sebuah surau bawah rumahnya. Perjalanan ke sana hampir sejam termasuk masa menunggu bas. Kelas ini agak berbeza. Kebanyakan hadirin nampak macam geng salafi. Tapi rasanya bukan salafi yang selalu kita dengar. Mereka ada kelainan tersendiri. Entahlah, susah nak komen…

Ada lagi kelas lain kepunyaan maulana. Seperti kelas khas untuk wanita dll. Tapi pengajian-pengajian luarnya yang asas sepertimana yang saya ceritakan di atas. Ini selain kelas rasmi di universiti al azhar.

Ini sahaja yang mampu saya bawakan mengenai maulana sheikh taha rayyan. Dan saya sememangnya mengakui tulisan ini dan sebelumnya, masih kecil berbanding keperibadian, ilmu, akhlak dan sumbangan yang saya mengambil manfaat selama mengenalinya. Masih tidak terbalas dan tidak mungkin boleh terbalas. Allah s.w.t jualah tidak akan menyia-nyiakan balasan orang yang berbuat kebaikan. Saya makhluknya hanya mampu berbuat sekadar yang diinginiNya. Tapi saya ingin rahmatNya. Rahmat yang turun tatkala kisah para solihin disebut-sebut. (ابن عيينة: عند ذكر الصالحين تنزل الرحمة )Moga hidup saya dengan kisah ini, dan hidup para pembaca sekalian dirahmati Allah s.w.t.

Kejarlah rahmatNya. Rahmat yang membawa ahli syurga ke syurga. Bukannya amalan mereka.

Wallahu a’alam bis sawaab…

Jumaat, Mac 12, 2010

sheikh tantawi, ali jumuah dan yaqazah...

sheikh tantawi dalam kenangan
pada 10 haribulan lepas dunia islam dikejutkan dengan kematian sheikh al azhar, sheikh muhammad sayyid tantawi. walaupun banyak kotroversi sepanjang kedudukannya sebagai canselor universiti tertua dunia dan sebelumnya sebagai mufti besar negara mesir, tetapi kita sebagai seorang muslim wajib mengambil sikap sepertimana yang ditunjukkan oleh al quran.(surah al hasyr ayat 10). 

وَالَّذِينَ جَاءُوا مِنْ بَعْدِهِمْ يَقُولُونَ رَبَّنَا اغْفِرْ لَنَا وَلِإِخْوَانِنَا الَّذِينَ سَبَقُونَا بِالْإِيمَانِ وَلَا تَجْعَلْ فِي قُلُوبِنَا غِلًّا لِلَّذِينَ آمَنُوا رَبَّنَا إِنَّكَ رَءُوفٌ رَحِيمٌ

"dan orang-orang (Islam) Yang datang kemudian daripada mereka (berdoa dengan) berkata:Wahai Tuhan kami! ampunkanlah dosa Kami dan dosa saudara-saudara Kami Yang mendahului Kami Dalam iman, dan janganlah Engkau jadikan Dalam hati perasaan hasad dengki dan dendam terhadap orang-orang Yang beriman. Wahai Tuhan kami! Sesungguhnya Engkau amat melimpah belas kasihan dan RahmatMu".

jika ada yang cuba mengungkit kepribadiannya dengan mengecam tindakan dan fatwanya semasa beliau hidup, katakanlah:

تِلْكَ أُمَّةٌ قَدْ خَلَتْ لَهَا مَا كَسَبَتْ وَلَكُمْ مَا كَسَبْتُمْ وَلَا تُسْأَلُونَ عَمَّا كَانُوا يَعْمَلُونَ

"mereka itu adalah satu umat Yang telah lalu sejarahnya; bagi mereka (balasan) apa Yang mereka telah usahakan, dan bagi kamu pula (balasan) apa Yang kamu usahakan; dan kamu tidak akan ditanya (atau dipertanggungjawabkan) tentang apa Yang telah mereka lakukan".(al baqarah: 134)

siapa penggantinya?
sudah beberapa kali saya ditanya mengenai kerusi al imam al akbar yang kosong dengan pemergian sheikh al tantawi. dan sudah beberapa kali saya menjawab, kemungkinan mufti besar mesir sekarang, sheikh ali jumaah atau reaktor al azhar kini, dr ahmad tayyib. namun, mufti sheikh ali jumaah lebih besar peluangnya. reputasinya cemerlang. beliau tidak banyak berkonfrontasi dengan kerajaan.

dalam hati ini, ada sedikit cetusan agar jawatan itu tidak diberikan kepada sheikh ali. kerusi sheikh al azhar walaupun gah di mata dunia, tapi ia kerusi fitnah dan ujian. tidak ramai yang berjaya keluar darinya dengan selamat, kecuali mereka yang betul-betul tegap dan kuat dengan iman dan takwa. apatahlagi jika melihat kerajaan yang menguasai mesir sekarang. sheikh ali jumaah adalah guru saya sebelum menjadi mufti lagi. mungkin kerana itu, saya tidak ingin melihatnya dikerumuni dan dihujani fitnah dan ujian, walaupun saya tahu lagi besar kedudukan seseorang disisi Allah, sebesar itu ujian yang datang.

jika telah tersurat bahawa sheikh ali adalah pengisinya, saya berdoa dan berharap agar Allah menetapkan kakinya dalam keimanan dan ketakwaan kepada Allah s.w.t.

sheikh ali jumaah
semalam apabila dikatakan bahawa sheikh ali adalah calon sheikh al azhar seterusnya, ada seorang sahabat saya mencelah. "sheikh ali jumaah masalah jugak! dulu dia kata dia lihat nabi yaqazah!" saya terkejut beruk mendengar. nasib baik saya bukannya jenis bercakap tanpa muka. biarlah, mungkin dia tidak tahu. kata pepatah arab, الانسان عدو ما جهل.

jika dia hanya berkata, sheikh ali masalah jugak, saya taklah ambil hati sangat. saya kenal sheikh ali lebih darinya. sememangnya beliau seorang yang banyak menongkah arus dalam berpandangan. tapi tidaklah sampai melawan ijmak. beberapa pandangan beliau berupa pentarjihan pendapat ulama yang terpencil. antaranya masalah bersalaman dengan wanita, faedah bank dll. begitu juga dengan beberapa fatwanya dalam masalah semasa yang menimbulkan kontroversi, seperti pemain bola harus berbuka puasa ramadan.

fatwa-fatwa semasa sebegini jika dilihat pada sudut yang sepenuhnya, ada kewajarannya. tapi yang tersebar di dada akhbar hanya sepotong tajuk yang menimbulkan seribu satu persoalan. akhirnya, ramai penentang bercakap bukan pada tempatnya dan bukan pada fatwa yang dikeluarkan. laman web dar al ifat' banyak kali mengeluarkan kenyataan berupa penafian terhadap beberapa laporan akhbar yang dianggap tidak tepat dan tidak telus. pembaca boleh melihatnya sendiri permainan akhbar. keadaannya sama dengan akhbar nasional malaysia terhadap kenyataan ahli politik pembangkang.

namun saya tidak nafikan ada yang menentang dengan pengetahuan yang secukupnya tentang masalah. bahkan ada yang menyebelahi kebenaran. dan juga saya tidak ingin bertindak menyucikan beliau dari sebarang kesalahan dan kesilapan. beliau sepertimana yang saya sebutkan sebelumnya, banyak menongkah arus dan menimbulkan kontroversi. tapi itu bukanlah sebab untuk tidak menghormati seorang ulama. imam zahabi ada berpesan, bukanlah syarat seorang tokoh besar untuk tidak melakukan sebarang kesalahan.

melihat nabi secara sedar
tapi masalah melihat nabi secara sedar yang digunakan untuk mentajrih seseorang adalah perbuatan tidak beretika. perbuatan yang tidak bersandarkan ilmu pengetahuan. hanya ikut-ikut. ia sebenarnya bermula dari masalah khilafiyah dan berakhir dengan perbalahan antara wahabiyah dan asya'irah. para pemuka wahabi bermati-matian menolak masalah ini tanpa melihat pendapat ulama yang sedia wujud. ia seumpama masalah tawassul dan baca al quran kepada si mati.

masalah melihat nabi secara sedar diharuskan oleh ramai ulama. disini saya sertakan nama-nama mereka dengan tulisannya sekali jika mampu, insyaAllah.

1. al hafiz sayuti. beliau telah menulis risalah khusus tentang melihat nabi secara sedar. nama kitabnyanya, تنوير الحلك فى إمكان رؤية النبى والملك. risalah ini bermula sebagaimanana berikut tanpa terjamahan dari saya:

فقد كثر السؤال عن رؤية أرباب الأحوال للنبي صلى الله عليه وسلم في اليقظة وإن طائفة من أهل العصر ممن لا قدم لهم في العلم بالغوا في إنكار ذلك والتعجب منه وادعوا أنه مستحيل فألفت هذه الكراسة في ذلك وسميتها (تنوير الحلك في إمكان رؤية النبي والملك) ونبدأ بالحديث الصحيح الوارد في ذلك: أخرج البخاري ومسلم وأبو داود عن أبي هريرة رضي الله عنه قال قال رسول الله صلى الله عليه (وسلم : ( من رآني في المنام فسيراني في اليقظة ولا يتمثل الشيطان بي 

2. imam ibnu al haaj al maliki. beliau menyebut dalam kitabnya al madkhal. (bab فَصْلٌ فِي ذِكْرِ بَعْضِ الْمُتَشَبِّهِينَ بِالْمَشَايِخِ وَأَهْلِ الْإِرَادَةِ)

وَهَذَا بَابٌ ضَيِّقٌ وَقَلَّ مَنْ يَقَعُ لَهُ ذَلِكَ الْأَمْرُ إلَّا مَنْ كَانَ عَلَى صِفَةٍ عَزِيزٍ وُجُودُهَا فِي هَذَا الزَّمَانِ ، بَلْ عَدِمَتْ غَالِبًا مَعَ أَنَّا لَا نُنْكِرُ مَنْ يَقَعُ لَهُ هَذَا مِنْ الْأَكَابِرِ الَّذِينَ حَفِظَهُمْ اللَّهُ - تَعَالَى - فِي ظَوَاهِرِهِمْ وَبَوَاطِنِهِمْ

3. al imam al muhaddith ibnu abi jamrah dalam kitabnyanya bahjah al nufus ketika syarah hadis, من رآني في المنام فسيراني في اليقظة . nukilan dari kitabnya panjang lebar. jadi saya tidak perturunkan disini. tulisannya paling lengkap dalam masalah

4. imam ibnu hajar al hathami dalam al fatawa al hadithiyyah. beliau telah menjawab soalan yang berkaitan dengan katanya:

نعم يمكن ذلك، فقد صرح بأن ذلك من كرامات الأولياء الغزالي والبارزي  والتاج السبكي والعفيف اليافعي من الشافعية والقرطبي وابن أبي جمرة من المالكي.

5. al muhaddith ibnu battal dalam syarah bukhari sepertimana di nukilkan oleh ibnu hajar. katanya:

قوله فسيراني في اليقظة يريد تصديـق تلك الرؤيا في اليقظة وصحتها وخروجها على الحق وليس المراد أنّه يراه في الأخرة لأنّه سيراه يوم القيامة في اليقظة فتراه جميع أمته من رآه في النوم ومن لم ير منهم

6. al muhaddith ibnu al tin dalam syarah al bukhari sepertimana dinukilkan oleh ibnu hajar. katanya:

فيكون بهذا مبشراً لكل من آمن به ولم يره أنّه لابدّ أن يراه في اليقظة قبل موته

7. al muhaddith imam al qurtubi dalam syarah muslimnya bertajuk al mufhim. yang menakjubkan, imam al qurtubi sendiri membuat 'akuan sumpah' bahawa beliau melihat nabi secara sedar!!. katanya:

قلتُ: وقد وقع لي هذا مرات . منها: أني لمَّا وصلتُ إلى تونس قاصداً إلى الحج سمعتُ أخباراً سيِّئة عن البلاد المصرية مِن جهة العدوِّ الذي غلب على دمياط فعزمتُ على المقام بتونس إلى أنْ ينجلي أمر العدو ، فأُريتُ في النوم كأني في مسجد النَّبي صلى الله عليه وسلم وأنا جالسٌ قريباً مِن منبره ، وأُناس يُسلِّمون على النبيِّ صلى الله عليه وسلم ، فجاءني بعض من سلَّم عليه ، فانتهرني وقال: قُمْ فسلِّمْ على النبي صلى الله عليه وسلم ، فقمتُ فشرعتُ في السلام على النبيِّ صلى الله عليه وسلم ، فاستيقظت ، وأنا أسلِّم عليه ، فجدَّد الله لي عزماً ويسَّر عليَّ فيما كان قد صعبَ مِن أسبابي ، وأزال عنِّي ما كنتُ أتخوَّفه مِن أمر العدو ، وسافرتُ إلى أنْ وصلت إلى الإسكندرية عن مدة مقدارها ثلاثون يوماً في كتف السلامة ، فوجدتها والديار المصرية على أشدّ خوفٍ ، وأعظم كربٍ ، والعدو قد استفحل أمره ، وعظمت شوكته ، فلم أُكمل في الإسكندرية عشرة أيامٍ حتَّى كسر الله العدو ، ومكَّن منه مِن غير صُنْع أحدٍ من المخلوقين ، بل: بلطف أكرم الأكرمين ، وأرحم الراحمين . ثمَّ: إنَّ الله تعالى كمَّل عليَّ إحسانه وإنعامه ؛ وأوصلني بعد حجِّ بيته إلى قبر نبيه ومسجده ، فرَأَيتـُـهُ وَاللـَّــــهِ فـي اليـقـظــة على النَّحو الذي رأيته في المنام مِن غير زيادة ولا نقصان

8. al imam al mufassir al alusi dalam tafsirnya, ruh al maaniy. katanya (tafsir al ahzab: 40);

وكذا لا يحسن مني أن أقول : إنهم إنما رأوا النبي صلى الله عليه وسلم مناماً فظنوا ذلك لخفة النوم وقلة وقته يقظة فقالوا : رأينا يقظة لما فيه من البعد ولعل في كلامهم ما يأباه ، وغاية ما أقول : إن تلك الرؤية من خوارق العادة كسائر كرامات الأولياء ومعجزات الأنبياء عليهم السلام

ini adalah ulama dahulu yang membenarkan masalah melihat nabi secara sedar. ini belum dicampur dengan nukilan mengenai ulama yang menyokong seperti dalam kata-kata ibnu hajar al haithami; imam al ghazali, imam al barizi, imam al subki, imam al yafi'e. ini juga belum digabung dengan pendapat ulama sufi yang hampir keseluruhannya membolehkan. ini belum kata ulama lain yang saya tidak tahu. 

adapun ulama kontemporari:

1. al muhaddith sheikh muhammad alawi al maliki dalam kitabnya al zakhair al muhammadiyah

2. sheikh sayyid sabiq juga mendakwa pernah melihat nabi secara sedar sebagaimana dinukilkan oleh sheikh ali jumuah dan sheikh taha rayyan. sumber di sini

3. sheikh dr. taha rayyan. sumbernya sepertimana diatas.

4. sheikh atiyyah saqar. fatwanya dinukilkan di sini

5. sheikh said ramadan al butiy. fatwanya di sini.

6. sheikh dr. ahmad mahmud zain. fatwanya di sini.

sekiranya hendak dibawa semua mereka yang membolehkannya, rasanya keterlaluan. sebilangan ulama yang dibentangkan disini sudah cukup kepada insan yang inginkan kebenaran. tak perlu banyak-banyak. saya pun bukannya tahu sangat.

di pihak pembangkang ada beberapa hujah mereka. setakat yang saya tahu, semuanya berdiri tanpa dalil yang kukuh. ada macam-macam. antaranya yang paling kuat; nabi sudah mati, kenapa sahabat tidak melihatnya terutama ketika fitnah?, hadis bukhari mengenainya banyak musykilnya dll. tetapi tiada satu pun dalil quran atau sunnah yang menidakkan melihat nabi secara sedar.

1. mengenai nabi sudah mati bagaimana nak melihatnya secara sedar. telah terbukti dalam hadis-hadis sahih bahawa nabi s.a.w telah melihat secara yaqazah para nabi-nabi dalam peristiwa isra' dan mi'raj. sedangkan para nabi-nabi tersebut telah meninggalkan dunia ini. ini membuktikan bahawa kematian tidak menghalang. kecualilah mereka mendakwa isra' dan mi'raj berlaku dalam mimpi. hadis ini juga membuktikan masalah melihat secara yaqazah adalah berlaku.

2. kenapa sahabat tidak melihatnya ketika fitnah membantu mereka?. imam alusi dalam tafsirnya telah menjawab persoalan ini. juga kita perlu ingat, tiada siapa yang mensyaratkan demikian. dalam masalah mimpi bertemu nabi yang disepakati oleh umat islam, tiada siapa yang mempersoalkan kenapa nabi tidak datang dalam mimpi menunjukkan jalan keluar dari fitnah yang dihadapi. kenapa dalam masalah ini syarat sedemikan timbul? saya tak paham...itu semua kehendak Allah. sekiranya Allah ingin membuka hijab melihat nabi samada secara mimpi atau sedar, Allah buka. jika Allah tidak berkehendak Allah tidak akan buka.

3. mengenai hadis bukhari من رآني في المنام فسيراني في اليقظة. memang lafaz tersebut mengandungi pelbagai makna sehingga hampir mencapai angka sepuluh. tetapi makna yang menyokong masalah ini juga terkandung sepertimana tafsiran setengah syarahannya. perbuatan mengeluarkan tafsiran ini tanpa sebab adalah salah. kata ulama usul; تخصيص الشئ بدون مخصص لا يجوز.

begitu juga musykil yang di bawa oleh ibnu hajar adalah berkaitan dengan hubungan antara kedua rangkapnya. ini difahami dengan sebab yang di bawa oleh ibnu hajar; "bahawa banyak ahli solah yang bermimpi bertemu nabi tapi tidak mengatakan bahawa mereka bertemu pula secara sedar. sedangkan hadis nabi tidak akan salah". musykil ini tidak bermakna melihat secara sedar tidak wujud sama sekali.

jika zaid berkata; apabila saya masuk rumah saya akan melihat kereta. dan kenyataan zaid itu bohong semata-mata. adakah kita akan berkata bahawa zaid tidak pernah melihat kereta? atau zaid tidak melihat kereta apabila masuk rumahnya?. begitulah maksud musykil ibnu hajar. kemusykilan bukan pada melihat nabi secara sedar semata-mata, akan tetapi pada syarat bahawa seseorang yang melihat dalam mimpi akan melihatnya dalam sedar. pun begitu, musykil ini telah dijawab oleh ulama. tidak bagitahu bukan bererti tiada. ramai yang menyatakan bahawa si fulan itu paling tidak akan melihatnya ketika nazak untuk membenarkan hadis nabi tersebut.

mengenai melihat sesuatu secara yaqazah, imam ibnu taimiyah sendiri mengakui bahawa ia karamah para auliya. katanya (j 11 ms 313);

فَمَا كَانَ مِنْ الْخَوَارِقِ مِنْ " بَابِ الْعِلْمِ " فَتَارَةً بِأَنْ يُسْمِعَ الْعَبْدَ مَا لَا يَسْمَعُهُ غَيْرُهُ . وَتَارَةً بِأَنْ يَرَى مَا لَا يَرَاهُ غَيْرُهُ يَقَظَةً وَمَنَامًا  

jadi kenapa terjadinya pengkhususan bahawa ia bukan untuk nabi s.a.w tanpa dalil?!

seperkara lagi imam al syatibi berkata dalam kitabnya al muwafaqat;

ومن الفوائد في هذا الأصل أن ينظر إلى كل خارقة صدرت على يدي أحد، فإن كان لها أصل في كرامات الرسول عليه الصلاة والسلام ومعجزاته فهي صحيحة، وان لم يكن لها أصل فغير صحيحة

begitu juga dengan imam al mula ali al qari dalam syarah al fiqhul akbar;

إن أبا حنيفة رضي الله عنه كان يقول : إن كل ما كان معجزة للنبي جاز أن يكون كرامة لولي بشرط عدم التحدي

hadis sahih telah membuktikan bahawa antara mukjizat nabi s.a w ialah bertemu dengan para nabi secara sedar sepertimana dalam isra' mi'raj. jesteru, melihat secara yaqazah harus menjadi karamat kepada auliya.

secara naqli dan aqli, masalah melihat nabi s.a.w secara sedar berada dalam lingkungan harus. mereka yang ingin menidakkannya sepatutnya membawa dalil pengharamannya. bukannya andaian dan kesimpulan yang tidak tahu hujung pangkalnya.

bertitik dari sini, saya beranggapan bahawa manusia yang menggunakan masalah ini sebagai medium mentajrihkan orang lain terutama para ulama, samada salah satu dari tiga jenis. manusia yang 'lidah tidak bertulang', yang bercakap tidak tentu hala. atau wahabi yang mentajrihkan orang lain yang tidak sependapat dengannya. atau si jahil yang cuba memberi pandangan. sahabat saya itu entahlah dari pihak mana.

nota penting
fatwa sheikh al butiy yang dicanang setengah orang untuk menyerang sheikh ali, "bahawa insan yang mendakwa demikian dikhalayak ramai adalah bohong dan patut dita'zir", adalah pandangannya. dan tidak semestinya wajib kepada semua orang lebih-lebih lagi mereka yang bertaraf ulama. tambahan lagi, sheikh al butiy tidak mengingkari kewujudan karamah seperti itu. cuma al sheikh hendak mengelak dari fitnah yang mungkin timbul. tapi perlu diingat, pengisytiharan sheikh ali jumaah dikhalayak, dan sebelumnya sheikh sayyid sabiq, imam al qurtubiy al muhaddith dalam kitabnya ditulis untuk umum, dan begitu juga ulama lain seperti sheikh abdul qadir al jaylani; juga boleh dianggap sebagai pandangan yang berbeza dengan sheikh al butiy. pandangan yang dikeluarkan dalam bentuk amalan.

semoga tulisan ini dapat melangsaikan hutang yang sepatutnya saya selesaikan dalam perbualan beberapa hari lalu, sebagai tanggungjawab dan tugas seorang murid kepada gurunya. paling tidak tanggungjawab seorang muslim kepada saudara seislamnya yang dizalimi.

wallahu a'lam bissawab...