Khamis, Februari 25, 2010

istimewa buat-mu rasulAllah s.a.w

sejak mengenali laman you tube, nasyid ini entah berapa puluh kali saya ulang. tapi anehnya, semakin diulang makin sedap. ia mengandungi keindahan bahasa yang menusuk jiwa. sebenarnya, jiwa yang bergelodak bukan kerana liriknya semata-mata. tapi kerana ia menimbulkan seribu satu ingatan dan kerinduan terhadap seeorang yang amat penting. dialah rasulAllah s.a.w.

saya ada terbaca tapi tak ingat di mana. ulama memberi perumpamaan mengenai kedudukan rasulAllah s.a.w dalam diri seorang muslim. katanya, rasulAllah telah pun mengambil tempatnya dalam hati seorang insan tatkala dia mengucap kalimah syahadah dengan hati yang benar. namun, kadang-kadang kita tidak sedar akan kewujudan baginda kerana tidak 'diusik'. baginda ibarat gula yang bertakung di dasar cawan teh. selagi tidak dikacau, ia akan tetap disitu. teh itu akan berasa pahit dan tidak sedap. gula perlu dikacau agar manisnya merayap segenap penjuru cawan meresapi air teh tersebut.

begitulah hati seorang muslim yang beriman kepada Allah dan rasul-Nya. hati tersebut perlu sentiasa digerak dan diusik agar Allah dan rasul-Nya timbul menyelinap masuk meresapi setiap tulang bendulang dan urat serta daging orang beriman.

raja habsyah telah menyebut kepada rombongan sahabat yang berhijrah ke sana dalam satu dialog sesama mereka; sesungguhnya iman apabila meresapi hati, ia tidak akan keluar.

tapi mungkin ia tidak bertindak lalu pemiliknya terjerumus dalam lembah maksiat. ketika itu, dia tidak dianggap beriman ketika mencuri atau berzina. tapi imannya akan timbul kembali untuk membawanya ke arah taubat dan sesal.

telah menjadi tugas kita untuk menggerakkan iman tersebut supaya kembali beraksi. telah menjadi tugas kita untuk menggongcangkan cebisan cinta yang lama terperap ini. marilah kita mulakan dengan cinta rasulAllah s.a.w. bagindalah jambatan dan teman menuju cinta Allah s.w.t

amatilah nasyid ini. saya sertakan liriknya tanpa terjemahan. sengaja saya bawakan tanpa terjemahan, kerana ia akan mencacatkan keindahan yang sedia ada dalam rangkap-rangkapnya. kali pertama, pembaca boleh menonton videonya. tapi seterusnya, saya cadangkan dengar tanpa tonton. keasyikan tonton akan mengurangi tumpuan yang sepatutnya kepada mengingati baginda. hayati liriknya. insyaAllah, kemanisan akan melata..

ia juga satu usaha kecil dari hamba hina dina ini memeriahkan sambutan maulid kali ini. ia istimewa buat-mu rasulAllah s.a.w.

نسيم هبت علينا من حمى المصطفى

نسيم فيها الهنا فيها الدوا والشفاء

بشمها يصلح الظاهر لنا والخفاء

يا بخت من للنبي في كل حال إقتفى

على قدم صدق مع أهل الهمم و الوفاء

هم الرجال الأكابر هم هم الشرفاء

هم أهل الاسرار هم أهل النقا والصفا

يا حادي أسجع فحالي بالنبي قد صفا

إذا بدت عين جود الله عنا عفا

ألله حسبي ونعم الحسب حسبي كفى

منه المواهب ومنه العافيه والشفاء

يا واسع الجود ربي خير عافي عفا

أمنن علينا برفقة عبدك المصطفى

أسلك بنا نهج من لهديه إقتفى

نثبت بديوان وراث النبي الخلفا

بجاه أحمد حبيب الله كنز الوفاء

عليه صلى إلهي ما الحيا وكفا

والآل والصحب ما برق السما ء
 
 
video rakaman dalam satu sesi bersama habib ali al jufri. penasyidnya dikenali sebagai abdul salam al hasani dari maghribi.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan