Selasa, Februari 16, 2010

ulasan al hafiz al 'zahabi: pindah mazhab dan hadis yang bertentangan kata imam.



alhamdulillah....saya telah selesai menyerahkan draf akhir disertasi pada minggu lalu. rasanya lega tidak terkata. itu baru siap draf, belum lagi siap sepenuhnya. insyaAllah sebelum semester depan master saya selesai.

benar kata sesetengah orang. nikmat senang tidak akan dirasai jika tidak pernah susah. macammana kita boleh mengetahui betapa nikmatnya kenyang jika tidak pernah lapar. nikmat sihat jika tidak pernah sakit. oleh itu, islam mengajar kita sentiasa mensyukuri nikmat pulihnya kita dari kesakitan, kekenyangan selepas kelaparan bahkan selepas buang air dll.

cuba bayangkan. dalam keadaan kita sakit perut memulas, keadaan mula terdesak. tandas pula jauh atau susah masuk kerana menuggu giliran. kadang-kadang peluh menitik-nitik kerana susah hendak buang air. akhirnya berjaya juga. mision imposible completed. tatkala itu, sangat wajar kita mengucapkan syukur kepada ilahi yang memudahkan misi diselesaikan. katakanlah; segala puji kepada Allah yang menghilangkan kesakitan dan kemudaratan dariku, dan menyihatkanku.(الحمد لله الذي أذهب عني الأذى وعافاني) riwayat ibnu majah.

saya pernah mempunyai datuk saudara yang tua, sakit kerana tidak boleh buang air besar. perutnya membusung. makan bisa tapi keluarnya tidak. apabila makan ubat sedikit sahaja yang keluar. tidak padan dengan apa yang dimakan. akhirnya meninggal dunia. ya. mati kerana sakit tua. tapi ia bermula dengan salah satu nikmat yang mungkin tidak seberapa pada pandangan kita, ditarik.

alhamdulillah tidak terkira sekali lagi. buat Allah yang terlalu mengasihani. dari hambaMu yang senantiasa memohon dilindungi dan dirahmati. moga dapat menemani rasulMu di alam ukhrawi nanti. amiin..

kali ini saya hendak membawa kepada pelawat blog ini sedikit dari kata-kata imam al hafiz al zahabi. seorang tokoh ulama hadis yang terbilang. bahkan semua ahli hadis mutaakhirin mengambil ilmu dan berteduh di bawah lembayungnya. bahkan ibnu hajar al asqalani pernah minum air zam zam dengan niat ingin mencapai darjat al zahabi dalam bidang hadis.

ia berkaitan dengan apa yang telah saya bawa sebelum ini mengenai perpindahan mazhab. jika sebelum ini kata imam iraqi, kini imam al zahabi mengambil giliran. dalam tarjemah salah seorang ulama mazhab syafie, abdul aziz al darikiy. al zahabi telah memberi komentar terhadap ulasan ibnu khallikan terhadap al darikiy. (siyar: j. 16 ms. 405)

قَالَ ابْنُ خَلِّكَانَ:كَانَ يُتَّهَمُ بِالاِعْتِزَالِ، وَكَانَ رُبَّمَا يَخْتَارُ فِي الفَتْوَى  ، فيُقَال لَهُ فِي ذَلِكَ، فَيَقُوْلُ:وَيْحَكمْ! حَدَّثَ فُلاَنٌ عَنْ فُلاَنٍ، عَنْ رَسُوْلِ اللهِ  صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ - بِكَذَا وَكَذَا، وَالأَخْذُ بِالحَدِيْثِ أَوْلَى مِنَ الأَخْذِ بِقَولِ الشَّافِعِيِّ وَأَبِي حَنِيْفَة .

قُلْتُ:هَذَا جَيِّدٌ، لَكِنْ بِشَرْطِ أَنْ يَكُونَ قَدْ قَالَ بِذَلِكَ الحَدِيْثِ إِمَامٌ مِنْ نُظَرَاءِ الإِمَامَيْنِ مِثْلُ مَالِكٍ، أَوْ سُفْيَانَ، أَوِ الأَوْزَاعِيِّ، وَبأَنْ يَكُونَ الحَدِيْثُ ثَابِتاً سَالِماً مِنْ عِلَّةٍ، وَبأَنْ لاَ يَكُونَ حُجَّةُ أَبِي حَنِيْفَةَ وَالشَّافِعِيِّ حَدِيْثاً صحيحاً معَارضاً للآخَرِ.أَمَّا مَنْ أَخَذَ بِحَدِيْثٍ صَحِيْحٍ وَقَدْ تنكَّبَهُ سَائِرُ أَئِمَّةِ الاِجتهَادِ، فَلاَ، كَخَبَرِ:(فَإِنْ شَرِبَ فِي الرَّابِعَةِ فَاقْتُلُوه)، وَكَحَدِيْثِ (لَعَنَ اللهُ السَّارِقَ، يَسْرِقُ البَيْضَةَ،فَتُقْطَعُ يَدُهُ

"kata ibnu khallikan: (al darikiy) telah dituduh i'tizal (mu'tazilah). dan dia kadang-kadang memilih dalam fatwa (perkataan ibnu khallikan yang asal: beliau kadang-kadang berfatwa berbeza dengan mazhab imam syafie dan abu hanifah). lalu ditanya mengenai perbuatannya itu. beliau menjawab: celaka kamu!! si fulan meriwayatkan dari si fulan dari rasulAllah s.a.w dengan ini dan ini (maksudnya, dia membawa dalil hadis). mengambil hadis lebih afdal dari mengambil kata al syafie dan abu hanifah.

saya(al zahabi) kata; ini bagus. tetapi dengan syarat hadis tersebut telah digunapakai oleh seorang imam seumpama dua imam tadi(al syafie dan abu hanifah) seperti malik atau sufyan atau al auza'i. dan juga(syarat) hadis itu thabit dan selamat dari sebarang illah. dan juga(syarat) tidaklah hujjah abu hanifah dan al syafie merupakan hadis sahih bercanggah dengan yang lain. adapun mengambil hadis sahih yang telah ditolak oleh seluruh imam-imam mujtahid, tidak sama sekali. seperti hadis: jika dia minum(arak) pada kali keempat, maka bunuhlah. dan seperti hadis; Allah melaknat si pencuri, mencuri sebutir telur lalu dikerat tangannya."

di sini saya ingin menyimpulkan kedua-dua kata imam al iraqi dan al zahabi dalam bentuk point:

1. bermazhab harus. kalu tidak tentu imam al iraqi dah hentam penanya soalan ini, bukannya menjawab menyelesaikan masalah muqallid. lagipun sesiapa yang membaca tarjemah imam iraqi dan al zahabi, tentu dia akan dapati mereka ini bermazhab syafie. begitulah dengan semua ulama yang terkenal yang lain, hatta ibnu taimiyyah dan muhamad bin abdul wahab sekalipun.

2. seorang muqallid harus keluar dari mazhabnya memegang pendapat imam yang lain kerana hajat dan keperluan. dan ini berlaku di malaysia ini. jika ada orang yang menganggap bahawa syafie di malaysia ta'asub mazhab syafie, dia ini menyerang membabi buta. syafie malaysia tidak pernah ta'asub. jika tidak semua perempuan akan menutup badan dan muka seluruhnya kecuali tapak tangan. ini kerana dalam mazhab syafie, luar solat semua anggota badan wanita adalah aurat. cuba lihat sekeliling. kita ni ta'asub syafie ke? ini belum melihat perkara-perkara lain seperti kaedah pembayaran zakat, niat puasa ramadan, masalah haji dll.

3. bagi mereka yang berpindah pendapat, disyaratkan beberapa perkara. antaranya, tidak kerap berbuat demikian kerana ingin memcari rukhsah dan kesenangan. begitu juga tidak terjerumus dalam amalan yang tidak sah di sisi mana-mana iman. contohnya seperti dalam kata-kata imam al iraqi. huraiannya secara terperinci ada dalam kitab-kitab usul fiqh.

4. bagi yang ingin berpindah kerana terjumpa hadis sahih. ini juga dibolehkan dengan satu syarat. mempunyai keahlian. keahlian disini merangkumi bidang hadis itu sendiri secara riwayat dan dirayah. disamping pengetahuan yang cukup tentang pendapat-pendapat ulama; khilaf dan ijmak. boleh rujuk apa yang dikatakan oleh imam al iraqi yang saya nukilkan bersama-sama dengan komen imam al zahabi ini. ini wajib dipenuhi supaya si fulan tidak terjerumus dalam kekeliruan dan kesilapan. secara ringkas, ia bukan untuk orang awam macam kita-kita ni, walaupun mulut berbuah dengan nukilan itu dan ini, hadis itu dan ini, dan kata itu dan ini.   

masalah keahlian ini semakin kacau bilau. ramai yang berlagak seolah-olah ahli. sejauh mana keahliannya, Allah yang maha tahu. pesan seorang penyair;
اََلآ كل مَن يدَّعِي في العلم معرفةً # عَلِمَ شيئاً وغابتْ عنه اشياء

jadi, kenali diri sendiri sebelum memperkenalkan diri kepada orang lain.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan