Rabu, Disember 23, 2009

aduhai pelajarku!

beberapa hari yang lalu, saya menerima sms dari salah seorang pelajar kelas saya semester lepas. bunyinya:

" pd jalan berliku, mga Allah luruskn lgkahmu..kja kesusahn dtg, mga Allah kuatkn htimu..pd hti y glisah, mga Allah curahkn ktenangan..pd jwa yg kusut, mga rahmatNya sntiasa menaungi dirimu..pd daya yg rapuh, mga dmudhknNya dlm sgla urusan..pd hti yg kelam, mga sinar petunjuk&kasihNya sntiasa brsamamu..salam tahun baru hijrah dan terima kasih pada ustaz yang bg A pd sy..syukran..dr xxxx maharat qiraah set xx.:)"

amin..amin. moga doanya kepada saya dimakbulkan Allah. permulaannya adalah doa yang sering saya dambakan dari setiap orang yang mengenali diri ini. terutamanya dari anak murid sendiri. tetapi sms ini diakhiri dengan kekeruhan setelah ketenangan. kekeruhan yang telah menjadi identiti sebahagian pelajar masa kini. penghargaan dan kasih hanya kepada sesiapa yang menambah nilai dalam sekeping kertas.

pelajar hari ini tahu mengejar huruf-huruf A B C. mereka cuba sedaya mungkin mengelak dari bertembung dengan D E, kadang kala C juga. ilmu pengetahuan yang diperolihi mungkin berada dalam hati mereka kedudukan no dua tiga atau empat.

akhirnya, hati mereka juga cenderung kepada ihsan A B C. terima kasih, salam dan bertegur mesra hanya kepada tuan ihsan. bahkan kadang kala melarat kepada senyum dan melihat. kalau ustaz atau gurunya tidak memenuhi KPInya, bila selisih tengok pun tidak, apatah lagi nak senyum.

setiap semester, ada seorang dua pelajar yang saya perasan sebegini. tidak tahulah betul tidak perasaan ini. harapnya meleset. ini bukan hanya berlaku dalam kelas saya. banyak rungutan dari rakan-rakan sepejabat mengenainya. ia tampak jelas dalam muamalah pelajar-pelajar.

zaman salafus salih dulu, ada ulama yang mendoakan gurunya sebelum ibu bapanya. kata setengah mereka sepertimana yang saya dengar dari para masyayikh, ibu bapa adalah ibu bapa kelahiran, guru pula ibu bapa kehidupan. ibu bapa mengeluarkan kita dari kegelapan rahin kepada sinaran alam dunia, guru mengeluarkan kita dari kegelapan jahil kepada sinaran pengetahuan.

pelajar hari ini membacakan talak ta'lik kepada guru. hormat dan penghargaan apabila dapat result tinggi. saya sudah berbuih mulut memberi nasihat ilmu adalah segalanya. hormatilah tuperwarenya. dada ulama dan perut kitab.

sma dibalas. moga Allah menusuk hatinya dengan jarum ikhlas. moga ilmu menjadi asas.

" selamat tahun baru hijrah. hargailah semua yang mencurah ilmu kepada anta, tanpa mengira apa jua huruf yang diberi. A B C. huruf itu adalah dari usaha anta. ilmu adalah dari usahanya"

"ok, ustz...sy ingt pesan 2..slamt tahun bru..:-) doakan sy bjaya dunia akhrt..."

selamat berjaya.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan