Rabu, Disember 16, 2009

doa tahun baru: satu pengamatan ringkas

beberapa hari lagi kita akan memasuaki tahun baru hijrah 1431. entah mengapa, beberapa tahun kebelakangan ini masa terasa cepat berlalu. sumbangan pula rasanya tidaklah seberapa jika dibandingkan dengan jangka masa yang telah pergi, apatah lagi amal ibadat.

bersempena dengan kehadiran tahun baru ini beberapa program di merata tempat diatur, terutama berkaitan dengan hijrah rasulallah s.a.w. antaranya membaca doa awal tahun. tidak sahaja di alam nusantara ini bahkan melangkaui benua arab. saya pernah menghadiri majlis tersebut ketika menuntut di mesir.

doa khusus ketika meyambut kehadiran tahun baru sepertimana yang diamal dan dibaca setakat pengetahuan saya tidak terdapat dalam kitab-kitab sunnah. tiada riwayat khusus dari nabi s.a.w berkenaan dengan amalan ini.

namun, ada riwayat sahih dari para sahabat tentang amalan membaca doa menyambut ketibaan tahun baru. bahkan ia juga dilakukan ketika bulan baru.

seorang sahabat bernama abdullah bin hasyim telah menceritakan bahawa para sahabat apabila masuknya tahun atau bulan baru, mereka berdoa dengan doa ini:
اللهم ادخله علينا بالامن والايمان والسلامة والاسلام ورضوان من الرحمن وجواز من الشيطان

hadis ini diriwayatkan oleh imam al tabarani dalam al mu'jam al awsat bab mim man ismunu muhammad hadis no 6423 al baghawi dalam mu'jam al sahabat bab abdullah bin hisyam hadis no 1539. riwayat imam al tabarani telah dinilai hasan oleh imam al haithami dalam majma' al zawaid. riwayat imam al baghawi pula dengan sanad yang sama dikeluarkan oleh imam al bukhari, oleh itu al hafiz ibnu hajar menyatakan, ia hadith mawquf menepati syarat sahih.(al isabah: bab zikr man ismuhu abdullah)

oleh itu, saya berpendapat -wallahu a'lam bis sawab- amalan yang dilakukan ini ada asasnya daripada sahabat r.a. walaupun kelihatan nabi s.a.w tidak pernah melakukannya.

telah terbukti dalam banyak hadis bahawa nabi s.a.w berdoa ketika melihat hilal. ia bukan sahaja hilal ramadan bahkan bulan-bulan yang lain. ini dapat kita lihat dari tarjamah-tarjamah bab dan syarahannya yang mengandungi hadis-hadis terbabit yang ditulis secara umum. dari hadith ini dan hadith-hadith lain menunjukkan doa disunatkan ketika timbulnya tanda kebesaran Allah dan perubahan keadaan.(al mirqah: bab al da'awat al mutafarriqah fil awqat)

ini secara tidak langsung menunjukkan sunat berdoa kerana kemasukan bulan muharram. berdasarkan hadith berdoa ketika melihat hilal berkemungkinan nabi s.a.w juga berbuat demikian-wallahu a'lam-

ini boleh dijadikan dalil umum keharusan berdoa ketika perubahan tahun-wallhu a'lam-

berkenaan dengan bentuk doa, umum mengetahui bahawa sebarang doa dibolehkan sesuai dengan keperluan pendoa itu sendiri. ya, wujud doa dalam bentuk tertentu dari nabi s.a.w seperti doa malam lailatul qadar, tetapi menghadkan seseorang berdoa dengan doa itu sahaja adalah keterlaluan dan menyalahi amalan muslimin seluruhnya. namun, berdoa dengan doa nabi s.a.w adalah satu kelebihan.


berkenaan doa tahun baru, apa-apa pun doa dibenarkan asalkan bersesuaian dengan diri dan berlandaskan nilai antara seorang hamba kepada tuhannya. walaupun begitu, doa yang dititipkan oleh sahabat ini sewajarnya terselit bersama. apatah lagi, ia sebenarnya berasal usul dari doa nabi ketika melihat hilal/anak bulan.

bagi orang yang tidak berkenan dan menganggapnya bid'ah, dia ada hak dan sebab berbuat demikian. lagi pun, ia memang bid'ah kerana ia secara khusus tidak dilakukan oleh nabi s.a.w dengan doa khusus sebagaimana dibuat sekarang. tapi jika bid'ah sesat yang membawa ke neraka, keretanya tersilap lorang.

bagi yang ingin melakukannya, dinasihatkan membawa bersama doa sahabat itu. moga-moga tahun baru hujrah 1431 benar-benar bermakna.


selamat tahun baru 1431 hijrah

Tiada ulasan:

Catat Ulasan