Rabu, Januari 20, 2010

ulasan al hafiz al 'iraqi: pindah mazhab dan hadis yang bertentangan kata imam.



sesetengah puak sekarang seolah-olah memandang remeh kepada ulama fiqh. bagi mereka, ulama fiqhlah yang menyebabkan kemunduran dan kejumudan. merekalah yang menyeru kepada taat setia kepada si folan dan si fulan dan membelakangi sunnah Rasul. fuqaha lebih tahu sabda syafie, malik, ahmad dan sekaum dengannya dari sabda rasulAllah s.a.w.

akhirnya, penentangan mazhab dan ulama fiqh sering disinonimkankan dengan mengikuti sunnah, aliran hadis, fiqh sunnah, ajaran islam sebenar dan banyak lagi slogan-slogan yang sering kali berkumandang akhir-akhir ini.

saya juga kadang-kadang terkesan. rasa tak kuat kiranya hanya menukil kata-kata ulama fiqh seperti ibnu hajar al haitami, walaupun dia mempunyai pandangan dalam bidang hadis seperti dalam kitabnya fatawa hadisiyyah. salahnya ibnu hajar kerana ia terkenal sebagai ulama fiqh syafie.

cuma yang membezakan saya yang turut terkesan dengan mereka, saya yakin dan percaya dengan ulama fiqh dalam diri saya tetapi untuk berhujjah dengan orang lain saya tidak yakin. ketidakyakinan ini berpunca dari keberangkalian si 'dia' tidak yakin dengan ulama ini. pada penghujungnya, saya sendiri tidak mahu kerana ketidak yakinan 'dia'.

permasalahan yang saya nukil dari al hafiz al 'iraqi ini sebenarnya berlambak dari kata ulama-ulama fiqh. yang berbeza, ia keluar dari seorang ulama yang cukup dikenali dalam bidang hadis sehingga digelar al hafiz. harapan saya selain penjelasan dan penyelesaian darinya, membetulkan tanggapan pembaca dan saya sendiri terhadap ulama seluruhannya.

al hafiz al 'iraqi dalam al ajwibah al mardhiyyah 'an al asiilah al makkiyah (الأجوبة المرضية عن الأسئلة المكية) muka surat 102:

" masalah 23: bolehkah si muqallid imam abu hanifah r.a sebagai contoh, bertaqlid ketika darurat dalam satu masalah atau dua masalah selain imamnya seperti imam al syafie r.a. apabila beramal dengannya beberapa kali kemudian kembali kepada mazhab imamnya, adakah dia berdosa atau tidak?

jawapan: ya, boleh kepada muqallid seseorang imam untuk berpindah mengikuti selain imamnya dalam beberapa masalah ketika perlu, dengan syarat tidak menjadi kebiasaan dan kelazimannya berbuat demikian untuk mencari rukhsah. dan tidak wajib apabila mengikuti selain imamnya pada masalah  itu secara khususnya, untuk kembali mengikuti imamnya yang asal. juga kami izinkan mengikuti mazhab selain imamnya bersyarat tidak terjebak dalam perkara yang disepakati batalnya disisi imam mazhabnya dan imam yang dia berpindah kepadanya.

barangsiapa yang bertaqlid kepada malik r.a sebagai contoh, dalam masalah tidak batal wuduk dengan menyentuh perempuan tanpa syahwat kemudian bersolat, maka wajib menggosok tubuhnya (ketika mandi) dan menyapu seluruh kepalanya (ketika wuduk). jika tidak, solatnya adalah batal disisi kedua-dua imam. ketahuilah perkara ini kerana sesungguhnya kadang-kadang ia tersembunyi."

kefahaman yang anda dapat dari atas hendaklah dilengkapkan dengan kenyataan al hafiz sebelumnya, agar ia terselit kemas di minda. terutama ia berkaitan langsung dengan peranan hadis sahih dalam perpindahan mazhab. kata al hafiz al iraqi muka surat 65:

" masalah 13: seseorang muqallid apabila menjumpai sebuah hadis sahih yang berbeza dengan apa yang difatwakan oleh imamnya dalam masalah furu', adakah boleh kepadanya beramal dengan hadis tersebut atau tidak? ini berserta dia tahu bahawa hadis tersebut tidak mansukh dan tidak terikat dengan apa-apa.

jawapan: sesungguhnya al syafie -moga Allah merahmatinya- telah sahih darinya bahawa beliau pernah berkata, tiada seseorangpun kecuali terlepas darinya satu sunnah RasulAllah s.a.w. apa pun yang aku kata atau satu usul yang aku asalkan, tetapi terdapat sesuatu dari rasulallah yang bercanggah dengan kataku, maka kata yang benar ialah apa yang rasulallah kata dan ialah pendapatku.

dalam lafaz yang lain, apabila kamu mendapati dalam kitabku percanggahan dengan sunah rasulallah s.a.w, maka berpendapatlah dengan sunnah rasulallah s.a.w dan tinggalkan kataku.

pengikut al syafie apabila menjumpai satu hadis sahih berbeza dengan apa yang difatwakan oleh al syafie serta dia tahu hadis itu tidak mansukh dan tidak disanggah dengan apa yang lebih rajih, maka beramallah dengannya. pandangan itu pada ketika itu mazhab al syafie, dengan syarat muqallid tersebut mempunyai keahlian mengetahui hadis sahih dan tidak, keahlian memahami hadis dan beramal dengannya, mengetahui secara menyeluruh dalil-dalil dalam bab tersebut, mengetahui syarat tarjih dan dengan syarat telah melihat kata-kata al syafie mengenai masalah tersebut pada sumbernya serta mengetahui bahawa al syafie tidak menjumpai hadis tersebut dan (tidak) meninggalkannya kerana sebab.

oleh itu al marwadi berkata: mazhab al syafie ialah solat wusto adalah solat asar kerana hadis sohih. walaupun al syafie telah menaskan bahawa ia adalah solat subuh kerana hadis tersebut tidak sampai kepadanya. 

adapun orang kebanyakan, mereka tidak boleh berbuat demikian. bagaimana boleh beramal dengan hadis seorang yang tidak boleh membezakan hadis sahih dari yang tidak, tidak berkeahlian untuk beramal dengannya, tidak mempunyai penelitian dan pengetahuan tentang usul-usul yang memimpinnya untuk berbuat demikian dan tidak tahu kata-kata al syafie secara menyeluruh sehingga dia tahu al syafie mengetahui hadis tersebut atau tidak.

sangka baik dengan seluruh imam bahawa mereka juga berkata sepertimana kata al syafie. tetapi apabila tidak dinukilkan secara jelas dari mereka maka tidak boleh kita meletakkan ia sebagai mazbah mereka dan meriwayatkan dari mereka.

ya, tidak boleh disisiku kepada seorang dari ahli faham, mengetahui hadis sahih dari tidak, berkemampuan dalam dua ilmu ilmu usul dan bahasa arab, mengetahui perbezaan ulama salaf dan sumber mereka, apabila menjumpai satu hadis sahih berbeza dengan pendapat imam yang diikutinya: meninggalkan hadis tersebut dan beramal dengan pendapat imamnya, walaupun dia tidak boleh menjadikannya sebagai mazhab imamnya.

imam al baihaqi telah meriwayatkan dengan sanad yang sahih dari abdullah bin mubarak berkata: aku mendengar abu hanifah berkata, apabila datang dari nabi s.a.w maka patuh dan taat. apabila datang dari sahabat nabi s.w.s kami akan memilih dari pandangan mereka. dan apabila datang dari tabi'en kami akan campur tangan dengan mereka."

moga kejahilan dan ketidak teruan terlerai. amin...

2 ulasan:

  1. A'kum saudaraku. muslim06.sya bkn nk tjk pndi cmnya nk kngsi mklmt skt yg ada pd sya ni.Sya akui sptmn awk sbt diatas.mmg org awam tk tau nk mmbzkn hds shh,hsn,doif,atau palsu.yg mntuknnya adlh ahlul hds. kta mmg tk pndai mcm imam Syafie' ttp kta ikt org yg sma pndai mcm imam Syafie'. kta ikt imam mjthd yg lain yg sma trf dgn imam Asy-Syafie'. persoalnya ialh knp awk mltkn syrt yg bgtu ktt dlm soal tkr pndgn dlm mslh fiqh.Awak tlh mwjdkn satu undg2 a prtrn yg tkda didlm Islam.bhkn pra shbh yg mulia drpd ulama pun tdk mltkn syrt yg bgtu ktt dlm soal tkr pndgn dlm mslh fiqh kpd tabiin sprtmn awak ltk syart diatas.Saidina abu bkr tk prnh kata;sapa mgji dgn aku tk blh mngji dgn umr,kena ambk smua pndpt aku,klu nk ambk jgk kna tau smua pndpt aku bru blh tkr pndpt,bgtu jgk dgn sdna Umr,Utsman,Ali dn strsnya.mrk tk prnh kta mcm tu,pra shbh mmbirkn para tabiin mnilai perktaan mrk smada tepat a tak dgn Al-Qur'an dan sunnah.Bgtu jgk dgn org awm,mrk brhk mmlh mn2 pndgn imam yg mna dia rsa dkt dgn dalil al-Qur'an dn sunnah skdr kmmpuan ilmu yg ada pda mrka.klu nk tuggu smpi tau keslrhn perkataan imam Asy-Syafie' bru blh tkr pndpt,smpi kiamt pun tk hbs menela'ah ktb fiqh Syafie'. kta disrh mgkt ptjk nbi s.a.w bkn mmbelakangkn dalil krn ktksbn kpd slh seorg imam mzhb yg kta anuti.bhkn imam ibnu Hazmin al-andalusi menegur bebrpa ulama pda dizmnya yg mna mrk mltkn syart bgtu ktt dlm soal tkr pndgn mslh fiqh sprtmn awak ltk syrt diatas.sya syrkn kpd awk sila bca ftwa asy-syaikh dr.yusf qaradhawi dlm mslh apa hkm klu tkr mzhb?

    MUHAMMAD SHUKRI IBNU ABD WAHAB AT-TEBOKI
    HAMBA ALLAH YG DHOIF.

    BalasPadam
    Balasan
    1. w'salam.

      pertama, bukan saya yang kata demikian. itu dari ulama hadis imam al iraqi. perhatikan kata kata di antara " dan ". kedua, saya tak pernah tulis tak boleh tukar mazhab. bagi imam al iraqi, tukar mazhab boleh, tapi bersyarat. iaitu berilmu. bimbang terjerumus kepada kemudaratan lebih besar seperti melanggar ijmak dll. itu dari al iraqi, bukan saya. kesimpulannya, tukar mazhab boleh apabila menepati syaratnya. itu rumusan dari al iraqi. jika tuan menganggap syarat itu ketat, maka bagi saya beragama bukan perkara main main. ada peraturannya. tukar mazhab macam tukar baju. jika tuan masih tak bersetuju, bukan urusan saya. masing masing akan dipertanggungjawabkan mengenai bagaimana dia menjaga agamanya. wallahu aklam

      Padam